selkosuomi
Kuka on Maija?
Olen Maija Karhunen.
Olen projektijohtaja ja tanssija Vuosaaresta Helsingistä.
Olen ehdolla eduskuntaan Helsingin vaalipiirissä!
Sinä voit äänestää minua numerolla 73.
Maija vaatii yhdenvertaisuutta
Olen työskennellyt tanssijana.
Toimin päättäväisesti jo silloin.
Nyt olen projektijohtaja Kulttuuria kaikille -palvelussa.
Teen töitä, jotta taide- ja kulttuuriala olisi yhdenvertaisempi.
Olen kuulunut Vasemmistoliittoon vuodesta 2019.
Liityin puolueeseen, koska en pitänyt keskustelusta,
jota käytiin Suomen rahapolitiikasta.
Keskustelussa väitettiin,
että meidän pitää leikata hyvinvoinnistamme.
Vasemmistoliitto on eri mieltä.
Olin ehdokkaana kuntavaaleissa vuonna 2021.
Sen jälkeen olen ollut Vasemmiston edustajana
Helsingissä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan jaostossa,
jossa päätetään kaupunkilaisten asioista.
Äänestä Maija eduskuntaan!
Olen sitä mieltä, että hyvinvointipalveluista ei saa leikata.
Hyvinvointipalvelut tarkoittavat esimerkiksi
terveydenhuoltoa ja koulutusta.
Suomessa jokaiselle kuuluu riittävä toimeentulo.
Turvallinen vanhuus kuuluu myös kaikille.
Tiesitkö, että eduskunnassa ei ole ollut yhtäkään vammaista naista?
Minulla on siis kokemusta ja ajatuksia,
joita Suomen eduskunnassa ei ole aikaisemmin ollut.
Nyt pidetään yhdessä ääntä!
Tule mukaan tekemään historiaa!
Mitkä asiat ovat Maijalle tärkeitä?
1. Talouspolitiikassa on vaihtoehtoja
Leikkaukset talouspolitiikassa luovat epävarmuutta.
Mediassa eli sanomalehdissä, televisiossa ja radiossa sanotaan,
että leikkauksille ei ole vaihtoehtoa.
Myös toiset puolueet sanovat,
että leikkauksille ei ole vaihtoehtoa.
Minun mielestäni vaihtoehtoja kuitenkin on.
Taloutta voidaan kuitenkin hoitaa monella tavalla:
Valtion tuloja voidaan lisätä kiristämällä veroja rikkaimmilta.
Työllisyyttä voidaan vahvistaa.
Myös valtion menoja voidaan pienentää, kun se tehdään harkitusti.
Asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen.
Sosiaaliturvasta, sosiaali- ja terveyspalveluista ja koulutuksesta ei saa leikata.
2. Riittävä toimeentulo kuuluu kaikille
Riittävä toimeentulo kuuluu kaikille:
ihmisille jotka ovat työssä tai ovat työelämän ulkopuolella.
Kenenkään ei pitäisi joutua tekemään useita huonosti palkattuja töitä,
jotta saa laskut maksettua.
Sen vuoksi meidän täytyy torjua köyhyyttä.
Se on mahdollista, kun eduskunnassa päätetään vähimmäispalkasta
ja tehdään palkankorotuksia pienimpiin palkkoihin.
Myös sosiaaliturvaa pitää kehittää.
Me tarvitsemme perustulon.
Pienintä sosiaaliturvaa tasoa pitää korottaa.
Lisäksi pitää parantaa niiden ihmisten taloudellista tilannetta,
jotka asuvat yksin.
3. Hyvät sosiaali- ja terveyspalvelut
Minun mielestäni:
- Ihmisten välisiä eroja terveydessä voidaan pienentää.
- Perus- ja ihmisoikeudet on mahdollista turvata.
- Voimme myös turvata arvokkaan vanhuuden ja lapsuuden.
Sosiaali- ja terveyspolitiikka on tärkeä keino,
jolla jokaisen ihmisen elämästä tulee hyvää.
Meidän täytyy vahvistaa perusterveydenhuoltoa.
Lääkäriin pitää päästä seitsemän päivän kuluessa.
Hyvinvointialueiden rahoitus täytyy turvata.
Meidän täytyy lisätä kotihoidon hoitajien määrää.
Vanhusten hoivapaikkoja tarvitaan lisää.
Sosiaali- ja terveyspalvelut täytyy varmistaa myös niille,
jotka elävät yksin.
Meidän täytyy parantaa vammaisten palveluita
ja tehdä kunnianhimoista vammaispolitiikkaa.
4. Taide ja kulttuuri ovat tärkeitä itsessään
Taide ja kulttuuri lisäävät hyvinvointia.
Ne ovat myös vientituote ulkomaille.
Taide ja kulttuuri ovat kuitenkin tärkeitä kaikille ihmisille myös siksi,
että ne lisäävät ihmisten sivistystä.
Ilman taidetta ja kulttuuria Suomi ei ole sivistysvaltio.
Taiteen ja kulttuurin rahoitus kuuluu valtion budjettiin.
Valtion budjetti muodostuu rahoista,
jotka ihmiset maksavat veroina.
Taiteen ja kulttuurin rahoitusta pitää lisätä.
Taiteilijoiden ja apurahansaajien sosiaaliturvaa täytyy parantaa.
Myös taiteilijoiden työttömyysturvaa pitää uudistaa.
Korona-aikana ihmiset eivät päässeet ollenkaan kulttuuritapahtumiin.
Tartuntatautilakia on korjattava.
Taide ja kulttuuri kuuluvat kaikille.
Myös pienituloisilla täytyy olla mahdollisuus kokea taidetta ja kulttuuria.

